Cuida la teva flora intestinal i millora l’estat d’ànim

Cuidar la flora intestinal és bàsic per mantenir una bona salut física i emocional. Descobreix com ho fa i com podem alimentar-la.
Cuida la teva flora intestinal
Els milions de bacteris que habiten en els nostres intestins els anomenen flora intestinal o flora microbiota.

Al budell gros habiten més de 400 espècies de microorganismes diferents. Aquest conjunt de milions de bacteris les anomenem flora intestinal o flora microbiota, que juga un paper molt important en la nostra salut. La major part d’aquests bacteris són beneficiosos per al nostre organisme i només uns pocs poden causar-nos algun problema.

Habitualment la flora intestinal conviu en harmonia i treballa per a una correcta funció del sistema digestiu, prevenint malalties i millorant el nostre estat d’ànim.

A continuació t’expliquem com pots cuidar la teva flora intestinal i tot el que fa ella per nosaltres.

Accions de la flora intestinal

1 | Facilita la digestió i absorció de nutrients i minerals

Afavoreix el moviment del budell, ajuda en la degradació dels aliments en molècules més petites i fàcilment absorbibles i facilita l’absorció de minerals com el calci o el ferro.
Però quan es trenca l’equilibri, apareixen alteracions en el trànsit intestinal en forma de diarrea o restrenyiment, gasos, inflor de panxa així com compostos potencialment cancerígens per la mala digestió dels aliments.

2 | fa de Barrera davant els atacs

Una flora intestinal ben armada es podria comparar a un exèrcit que defensa el seu castell. Així doncs, davant els atacs de bacteris que arriben de l’exterior amb la intenció de colonitzar i lluitar, una flora sana i preparada ens ajudarà a guanyar la batalla.

3 | Estimula el sistema immunitari

Manté el sistema immunitari sempre alerta i preparat en cas de necessitat.

4 | Sintetitza vitamines

És imprescindible per la síntesi de vitamina K i algunes vitamines del grup B.

5 | contribueix en la Salut cardiovascular i control metabòlic

Ens ajuda a controlar i a millorar el perfil lipídic disminuint els nivells de colesterol i triglicèrids així com facilitar un millor control de la glucèmia pospandrial.

6 | ens posa de bon humor

Estudis científics han demostrat que la flora intestinal intervé en la producció de serotonina. La serotonina és un neurotransmissor que regula les emocions i l’estat d’ànim, entre altres accions.

Com cuidar la flora intestinal

La flora intestinal és individual i ve determinada per diferents factors. N’hi ha de propis o intrínsecs com els hereditaris i els extrínsecs com l’hàbit alimentari, l’alcohol, el tabac, l’estrès o l’abús d’antibiòtics. Són sobretot aquests darrers els que poden alterar aquest delicat equilibri i provocar una malaltia.

Per garantir aquest equilibri, juntament amb el control d’aquests factors externs, es proposa el consum d’aliments prebiòtics i probiòtics per mantenir una flora intestinal sana i equilibrada:

  • Els prebiòtics ens ajuden a alimentar els microbis ja presents i estan presents en moltes fruites i verdures, llegums, tubercles i cereals integrals.
  • Els probiòtics ens aporten microorganismes vius i els trobem en derivats de la llet, com per exemple el iogurt i el quefir, i en verdures sotmeses a fermentació.

L’AUTORA

Olga AMADO

Responsable Àrea de salut de l’Esportiu de Llinars

Llicenciada en medicina i cirurgia (UAB). Especialista en Medicina de l’Activitat Física i l’ Esport (UB). Màster en Nutrició i Alimentació (UB).

Articles relacionats

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.