5 tendències en alimentació

T'expliquem les tendències més actuals sobre alimentació saludable i que contribueixen a la sostenibilitat del planeta.
imatge-tendencies-alimentacio
Ara, més que mai, hi ha consciència clara que som el que mengem i molts consumidors volem incidir en la salut del planeta a través dels nostres hàbits de consum alimentari.
Les tendències en alimentació més actuals són un reflex de les nostres inquietuds i preocupació creixent per la nostra salut i la del planeta. Així ho demostren els canvis que s’observen en les cistelles de la compra, i és que ara, més que mai, hi ha consciència clara que som el que mengem. Però va més enllà, i molts consumidors volem incidir en la salut del planeta a través dels nostres hàbits de consum alimentari.
En aquest sentit, la reacció de la indústria alimentària no s’ha fet esperar, amatent a les demandes de la societat, incorpora noves propostes  alimentàries, canvis d’estratègia de comunicació, que van des de la publicitat a l’etiquetatge, l’ús de materials d’embalatge més respectuosos amb el medi ambient, o buscant fórmules de comerç on la sostenibilitat i la proximitat estiguin presents, sense oblidar la lluita contra el malbaratament i l’aprofitament  d’excedents.
Aquest seria un petit resum de les tendències que actualment regeixen en el món de l’alimentació.

Alimentació saludable

Triomfen els  productes que s’etiqueten com saludables i també els  que són 100% naturals. Potser, fins i tot, per damunt d’altres amb manifestacions nutricionals fins ara molt apreciades com baixos en sucre, baixos en greixos o tots els ‘sense’ (sense sucres afegits, sense colorants o sense additius).
Sota aquest paraigua trobem persones que fugen dels aliments ultraprocessats i es retroben amb el ‘simple food’ o menjar senzill. Hi ha ganes de tornar al d’abans, al menjar  sense artificis o per dir-ho fàcil, com menys ingredients, millor.

Món vegetal

En general, s’observa un interès creixent pels productes d’origen vegetal i en especial pels seus greixos. Les verdures, fruites, llegums, els fruits secs o les llavors estan de moda. Existeix una nova legió de productes on el principal reclam és l’origen vegetal dels seus ingredients.
Un exemple clar el veiem en els snacks o pica-pica: barretes de fruits secs, xips de verdures, fruites deshidratades, galetes o crackers amb llavors i llegums, smoothies o begudes vegetals tenen un lloc destacat en els lineals del supermercat. Ens donem capricis, però intentem que siguin més nutritius i de major qualitat, però sobretot, que tinguin un aspecte més saludable, malgrat que a vegades no ho siguin tant.

Reforç del sistema immunitari

No és d’ara, els probiòtics fa temps que són tendència i tenen el seu perquè. Són nombrosos els estudis científics que avalen el seu consum pels beneficis que s’han demostrat.
Milloren la funció del sistema digestiu, la del sistema immunitari, ens ajuden a fer front al processos inflamatoris, a combatre l’obesitat o a reduir el colesterol entre d’altres. Pertanyen a aquest grup els iogurts, el quefir, les algues, el xucrut o el kimchi.

Sostenibilitat

Cuidar el medi ambient i la salut del planeta ha passat a ser una de les principals preocupacions de molts consumidors. Cal aprofitar els recursos que ens ofereix la tecnologia i posar-los al servei de la sostenibilitat.
És imprescindible eliminar residus. Volem envasos més respectuosos amb el medi ambient i també segurs per a la nostra salut.
Apareixen nous models de supermercat on s’ofereixen productes de proximitat i de temporada, cooperatives de productors on s’eviten els intermediaris i facilita la interacció entre productor i consumidor. Sense obviar les accions encaminades a evitar el malbaratament i l’aprofitament dels  excedents.

Origen

Als nous models d’etiquetatge dels aliments, no només hi figuren els ingredients sinó que també incorporen un certificat d’origen que ens permet conèixer la traçabilitat del producte. El principal motiu per incorporar-ho ha estat per la demanda dels consumidors per saber  quin procés ha seguit el producte que adquireixen des del seu origen.
Però aquest no és l’únic canvi que ha fet la indústria alimentària en un esforç per millorar la transparència i apropar els seus productes als consumidors. Si ens hi fixem, en moltes campanyes de publicitat apliquen ‘storytelling’, o explicar la història del producte perquè, als consumidors els agrada saber-ne més i els genera més confiança.

L’AUTORA

Olga AMADO

Responsable Àrea de salut de l’Esportiu de Llinars

Llicenciada en medicina i cirurgia (UAB). Especialista en Medicina de l’Activitat Física i l’ Esport (UB). Màster en Nutrició i Alimentació (UB).

Articles relacionats

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.